خبر جعلی، چالش همه کشورهاست/نیاز فوری به مقابله با نشر اخبار خلاف واقع

۲۳۷ بازديد

خبر جعلی، چالش همه کشورهاست/نیاز فوری به مقابله با نشر اخبار خلاف واقع https://majalehirani.ir/2021/خبر-جعلی،-چالش-همه-کشورهاست-نیاز-فوری-ب/ مجله ایرانی Fri, 08 Jan 2021 13:25:12 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/خبر-جعلی،-چالش-همه-کشورهاست-نیاز-فوری-ب/ به گفته معاون وزیر اقتصاد و مقررات مرکز ملی فضای مجازی ، موضوع رسانه های جعلی به دلیل استفاده گسترده از رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و اطلاعات ، اخبار و مطالب نادرست ، به یک موضوع مهم و چالش برای همه کشورها و مشاغل تبدیل شده است. برای جلوگیری و مبارزه با …

به گفته معاون وزیر اقتصاد و مقررات مرکز ملی فضای مجازی ، موضوع رسانه های جعلی به دلیل استفاده گسترده از رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و اطلاعات ، اخبار و مطالب نادرست ، به یک موضوع مهم و چالش برای همه کشورها و مشاغل تبدیل شده است. برای جلوگیری و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای. ، یک نیاز فوری.

به گزارش مجله ایرانی ، مرکز ملی فضای مجازی به نقل از سید هادی سجادی – اقتصاد و ملی در شفاف سازی مصوبه شصت و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات پیشگیری و مقابله با انتشار اطلاعات ، اخبار و مطالب در فضای مجازی معاون مقررات مرکز فضای مجازی. وی گفت: “مزیت اجرای این سند به طیف وسیعی از ذینفعان از افراد گرفته تا صنایع و مشاغل می رسد و به نوعی این سند یکی از آن اسنادی است که تمام اقشار جامعه را از اخبار و اطلاعات غیر واقعی محافظت می کند. پشتیبانی خوبی خواهد بود. “

وی گفت: اخبار جعلی و شکل پیشرفته آنها به دلیل گسترش گسترده رسانه های مجازی در جهان و کانالهای خبری ، به ویژه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ، که ابزارهای آسان و ارزان برای تولید و توزیع فراهم می کنند ، DeepFac نامیده می شوند. ” به یک مسئله و چالش مهم برای همه کشورها و مشاغل تبدیل شده است.

معاون اقتصادی و مقررات مرکز ملی فضای مجازی با هدف هماهنگ کردن اطلاعات و فعالیت های خبری ، “بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات اینترنتی دانشگاه آکسفورد ، از 28 نفر در ایالات متحده به 48 نفر در سال 2017 افزایش یافته است” تعداد کشورهای ذکر شده 2018 و 70 کشور در سال 2018 وارد شده اند. اکثر کشورها روند قانونگذاری و مقررات را برای سرعت بخشیدن به این روند نگران کننده یا تشدید جرایم مرتبط اتخاذ کرده اند.

گام های سخت کشورهای اروپایی

سجادی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و پیشرو اقدامات سختگیرانه تری را در فضای مجازی انجام داده اند ، جریمه های تعیین شده در این زمینه را تأیید کرد ، افزود: این قانون آلمان را ملزم به اجرای قوانین در شبکه های اجتماعی ، ژوئیه 2017 می کند. برای اشخاص حقوقی تا 5 میلیون یورو و برای اشخاص حقوقی 50 میلیون یورو جریمه نقدی.

وی گفت: “فرانسه در ژوئیه 2019 قانونی راجع به سوus استفاده از اینترنت به تصویب رساند و شبکه های اجتماعی را ملزم کرد که ظرف 24 ساعت محتوای مخرب را حذف کنند و در صورت تخلف 1.4 میلیون دلار جریمه کنند. مالزی نیز آوریل 2018 لایحه اخبار ضد جعلی را معرفی کرد که طبق آن جرم نشر یا عدم همکاری در اجرای اقدام مقتضی در رابطه با اطلاعات جعلی و اخبار منتشر شده 122000 دلار جریمه نقدی است و متخلف تا 6 سال زندان محکوم شده است. است.

دبیر کمیسیون عالی تنظیم مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه قانون تقلب در سنگاپور و قانون دستکاری اطلاعات آنلاین در اکتبر 2019 به اجرا در می آید ، گفت که این قانون به رسانه های اجتماعی اجازه می دهد اخطارها را ارسال کنند ، محتوا را حذف یا تغییر دهند . و اخبار جعلی از طرف مقامات دولتی و شرکتهای جریمه ای دستور داده شده است که به دلیل نقض قانون و آسیب رساندن به منافع ملی تا 720،000 و 10 سال و 100،000 دلار جریمه نقدی مجازات کنند.

رویکرد کشورها به اخبار جعلی و دستکاری اطلاعات آنلاین

سجادی گفت که به طور کلی ، چهار رویکرد توسط کشورهای منطقه اتخاذ شده است: اولین رویکرد اجرای و تکیه بر مقررات موجود در مورد مقررات مدنی ، مقررات رسانه ها و قوانین ضد تهمت یا افترا است (کانادا ،) است. ژاپن ، نیکاراگوئه ، سوئد و انگلستان) ، حتی اگر این قوانین در زمان های قبل از اینترنت اجرا شده باشند.

وی ادامه داد: رویکرد دوم این است که کشورها (چین ، مصر ، فرانسه ، آلمان ، اسرائیل ، مالزی و روسیه) قوانین جدید و متمرکزتری را منع کنند که رسانه های اجتماعی را که اخبار دروغ منتشر می کنند ممنوع می کند ، و معمولاً مجازات هایی را وضع می کند و دستوراتی را برای حذف اطلاعات جعلی صادر می کند.روش سوم شامل مقامات انتخاباتی و بسترهای دیجیتالی در طول و پس از انتخابات برای شناسایی اخبار جعلی و انتشار و مسدود کردن اخبار “واقعی” است. ، که در کشورهایی مانند آرژانتین ، انگلستان ، چین و مالزی شیوع دارد.

وی در تشریح رویکرد چهارم گفت: اطلاع رسانی به شهروندان در مورد خطرات اخبار جعلی (سوئد و کنیا) از شهروندان (به ویژه دوران کودکی و نوجوانی) چهارمین رویکرد در این زمینه است. همزمان با اقدام سایر کشورها ، ما تحقیق در مورد لزوم تنظیم و سازماندهی موضوع را با ورود ویروس کرونا به کشور و انتشار بسیاری از اخبار جعلی در منطقه در کشور آغاز کردیم و مردم بسیار نگرانی وجود داشته است .

برقراری ارتباط یک سند برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست

معاون وزیر اقتصاد و مقررات مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: پس از بررسی قوانین و اسناد جاری کشور و بررسی اقدامات سایر کشورها ، پیش نویس سند مربوطه تهیه و نظرات کارشناسان این حوزه پس از دریافت و برنامه ریزی عملا در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضایی ، سرانجام متن نهایی این پروژه به شورای عالی ارسال شد که در دو جلسه کاری آن را بررسی و تصویب کرده است.

سجادی در تشریح سند مصوب که به زودی اعلام می شود ، گفت: کارکردهای درگاه های نشر و همچنین بسترهای انتشار مشخص شده است. این عملکردها شامل ارائه مکانیسم های تغییر محتوا برای اطمینان از تقلبی نبودن آنها قبل از انتشار یا حذف فوری پس از اطلاع از جعل توسط مکانیسم های ارائه شده توسط وزارت ارشاد یا گزارش های دیگر است.

وی گفت: در این سند بین پورتال انتشارات و سکوی انتشارات تفاوت قائل شده است. پورتال انتشارات مکان نهایی برای انتشار مطالب است که می تواند به اشکال مختلفی از جمله سایت ها ، کانال ها ، برنامه ها و هر نهاد عمومی فضای عمومی باشد. سکوهای نشر زیرساختی هستند که مراکز انتشارات بر روی آنها فعالیت می کنند و البته وظایف و مسئولیت های آنها متفاوت است.

دبیر کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: در یکی از مواد تصویب شده ، تصمیم گرفته شد که قوه قضاییه با همکاری آژانس ها ظرف سه ماه لایحه قضایی را تنظیم کند و مجازات ها را طبق قوانین موجود تنظیم کند. انجام خواهد شد. پورتال ها و سیستم عامل ها و همچنین ناشران اخبار ، اطلاعات و محتوای غیر واقعی را جدا کنید.

سجادی گفت: علاوه بر این ، موارد دیگری نیز مانند تفسیر صلاحیت دادگاه های جمهوری اسلامی در مورد درگاه ها و بسترهای نشر خارجی در نظر گرفته شده است. در بخشی دیگر ، به وزارت ارشاد دستور داده شد كه طی سه ماه یك سری اقدامات ضروری مانند طراحی و اجرای سازوكار جامع بررسی واقعیت و ایجاد بستر مرجع برای اعلام تقلب را انجام دهد.

آگاهی از اخبار جعلی از طریق کانال ها و گروه ها

“در کشور ما ، کانالها و گروههای زیادی وجود دارند که بصورت یکپارچه ایجاد می شوند و اطلاعات را ارائه می دهند. خوب ، آنها این کار را با شرح مفصلی انجام می دهند ، اما جامع نیستند و حداکثر 20،000 عضو دارند.

معاون وزیر اقتصاد و مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: بر این اساس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته شده است که سازوکارهای لازم را در این زمینه در سطح ملی فراهم کند و به محض اینکه موضوع مقاله جعلی باشد به نظر می رسد ، همه رسانه ها از آن نام می برند و آن را انکار می کنند. ” و توضیحات مربوطه را بدست آورید ، که ممکن است بصورت آنلاین یا بصورت برنامه ریزی شده در سایت مربوطه یا برای ارائه خدمات وب به رسانه ها تهیه شود.

سجادی گفت: علاوه بر این ، بحث در مورد تدوین و اجرای سیستم اعتباربخشی و رتبه بندی بنادر و سیستم عامل ها در منطقه است که موفقیت و تلاش آنها را با شاخص های دقیق و در فواصل سه ماهه برای عموم مردم در منطقه اندازه گیری می کند. این گزارش که منتشر می شود ، یکی از وظایف وزارت فرهنگ است و ارشاد است. بسیاری از امور دیگر از جمله وظایف وزارت ارشاد است که پس از اعلامیه منتشر می شود. قوانین اعطای قوانین انتشار یا تنظیم اخلاق حرفه ای ، اخبار ترویج سواد فضای مجازی برای جلوگیری از انتشار و توزیع آن غیر واقعی و غیره است.

وی در مورد وظایف رادیو و تلویزیون در این سند تأکید کرد: زمینه اقدام میدانی برای تهیه گزارشی از موارد اخبار جعلی که باعث نگرانی گسترده در جامعه می شود یا پیامدهای ملی و منطقه ای دارد ، کارکردهای رادیو و برای تلویزیون ایران در نظر گرفته شده است. . در همین حال ، سازمان صدا و سیما در بخشهایی از فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد نیز همکاری می کند.

معاون وزیر اقتصاد و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: سایر دستگاه ها مانند وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور نیز موظف به پرونده هایی شده اند که به افراد در سیستم عامل ها و درگاه های رسانه های خبری خارجی آسیب می رسانند. . به طور کلی ، سعی شده است که در یک بسته منسجم مشخص شود که مجموعه اقدامات انجام شده توسط آژانس های مختلف و ایجاد زمینه ای برای برخورد منظم با اخبار جعلی با در نظر گرفتن مسئولیت ها و پاسخ ها.

سجادی امیدوار است که با اجرای این سند برخی از نگرانی های مربوط به ناهنجاری های فضای مجازی که همه کشورها از جمله ما را تحت تأثیر قرار می دهد ، برطرف شود.

انتهای پیام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.